Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Testa Fissa
‘Testa fissa’ betekent ‘vaste kop’, een niet demontabele cilinderkop. Voor 1931 stellen de reglementen van de Ierse Tourist Trophy (TT) dat de cilinderkop demonteerbaar moet zijn.
Dit lossen de Italianen geheel op eigen wijze op door blinde schroeven toe te passen, die niettemin kunnen draaien. De race- commissarissen zien deze voor echt aan en zoeken niet verder. Het binnenhalen van ingenieur Vittorio Jano door Alfa Romeo blijkt een gouden greep, want ook de opvolger van de 1500, de 6C 1750, is zeer succesvol. De zescilinder, in de Gran Sport- en Super Sport-versies voorzien van een compressor, behaalt overal in Europa overwinningen. In 1929 rijden 25 van de 26 ingeschreven 6C 1750’s de Mille Miglia uit. De hier aanwezige Testa Fissa rijdt in 1934 de Mille Miglia met aan het stuur Nino Farina, die in 1950 de eerste wereldkampioen Formule 1 zou worden.