Alfa Romeo 8C 2300 Le Mans Touring
Vanwege geldgebrek houdt Alfa Romeo de racerij in 1933 voor gezien – Alfa’s eigen lezing is dat het merk zich al genoeg bewezen heeft. Men doet de race-afdeling over aan voormalig fabriekscoureur Enzo Ferrari, die zijn eigen renstal opricht, de ‘Scuderia Ferrari’.
Met deze door Touring ontworpen auto neemt de legendarische coureur uit Monaco Louis Chiron voor de Scuderia in 1933 deel aan Le Mans. De reglementen voor deelnemende toerwagens houden in dat deze voorzien moeten zijn van een voorruit, spatborden, een geluiddemper, verlichting, een claxon en vier zitplaatsen.
Alles is natuurlijk vanwege de gewichtsbesparing zo eenvoudig mogelijk uitgevoerd. De achterste zitplaatsen bijvoorbeeld stellen hoegenaamd niets voor. De auto weegt net iets meer dan 1.000 kilogram. Let ook op de vin aan de achterzijde, een eerste stap in de richting van stroomlijning voor racewagens.
De in 1931 door Alfa Romeo gepresenteerde 2,3 liter achtcilinder bestaat feitelijk uit twee achter elkaar geplaatste viercilinder blokken met daartussen een ingenieus tandwielsysteem dat zowel de nokkenassen als de compressor aandrijft. Voor deze Le Mans-uitvoering is de cilinderinhoud vergroot naar 2,6 liter.