Bédélia BD2 MG
De Bédélia is geheel per ongeluk ontstaan! In 1909 kregen de jonge Parijse studenten Robert Bourbeau and Henri Devaux een ongeluk met hun motorfiets. De motor was total loss en, omdat zij geen geld hadden voor een nieuwe, besloten zij er zelf een te bouwen op basis van hun wrak en wat losse onderdelen. Dat resulteerde in een kruising tussen een vliegtuigromp en en motorfiets.
In de smalle carrosserie kunnen twee personen achter elkaar zitten, de passagier voorin en de piloot achterin. Het voertuig is niet om commerciële reden ontworpen, maar het werd al snel heel populair waardoor besloten werd tot serieproductie van deze merkwaardige auto. Daarmee werden deze twee ingenieurs de pioniers van de lichtgewicht en goedkope ‘cyclecar’ beweging in Frankrijk. De eigenzinnige auto werd ‘Bédélia’ genoemd, naar de beginletters van de achternamen van beide heren. De Bédélia was een groter succes dan de concurrentie omdat het ontwerp zo eenvoudig en doordacht was.
Voorbeelden van de eenvoudige technologie die toegepast werd zijn het stuurmechanisme dat werkt met kabels die om een centrale poelie gewonden zijn en de overbrenging die met kettingen en riemen werkt. Om te schakelen moest op de eerste modellen de bestuurder onder het rijden de aandrijfriem met de hand overzetten op de andere poelie. Later is een poelie met groeven toegepast waarmee de auto een vroege vorm van variabele transmissie kreeg. De motor is een tweecilinder in V-vorm van eigen ontwerp.
De Bédélia bleek ook heel succesvol in de autosport: vele overwinningen werden behaald zowel in Frankrijk als in Engeland. De productie eindigde kort na het einde van de Eerste Wereldoorlog, maar er volgde een herstart in 1920 met een nieuwe eigenaar, Tussen 1909 en 1925 zijn circa 3000 exemplaren van deze zeer eigenzinnige voertuigen gebouwd.