Benz 3-HP No.1 Ideal Van
Waarschijnlijk is dit de eerste bestelauto ter wereld. Een auto gebruiken als bedrijfsvoertuig was een logische ontwikkeling.
Eigenlijk is het principe heel simpel: bovenop een standaard Benz-model wordt een afneembare laadruimte geplaatst. In dit geval betreft het een houten kist die door een – in 1864 opgerichte – chemische wasserij uit Rotterdam wordt gebruikt om wasgoed op te halen en later de weer vers gesteven overhemden en kostuums bij de klanten terug te bezorgen.
De Londense Benz-dealer Henry Hewetson maakt in die tijd reclame voor de bestelauto’s door onder meer aan te geven dat het perfecte auto’s zijn voor uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten. Bovendien bieden ze volgens hem een effectieve manier om te adverteren.
De Benz No.1 Velo is in 1894 het kleinste model uit het Benz-programma: “Licht, snel, betrouwbaar en betaalbaar. Ook buitengewoon goed in het beklimmen van heuvels.”
Deze Benz is dan ook uitgerust met een ‘bergstut’, een stang achter het achterwiel die bij het beklimmen van een heuvel kan worden neergelaten om te voorkomen dat de auto terug rolt.