Briggs & Stratton Flyer
Een eenvoudigere auto dan deze Briggs & Stratton Flyer bestaat niet. Het vijfde wiel achterop wordt direct aangedreven door de motor.
Bij het starten moet dit wiel door middel van een hendel iets van de grond worden getild, zodat het vrij kan draaien. Daarna moet het langzaam worden neergelaten om te kunnen wegrijden.
De buigzaamheid van de zes essenhouten chassislatten zorgt voor de vering. De remblokjes zitten in de achterste spatborden. Er is geen enkele bescherming tegen weersinvloeden, maar het zicht rondom is uitstekend. Een trotse eigenaar meldde ooit: “Je kunt zelfs een slak zien als je eroverheen rijdt.”
De Briggs & Stratton is een verbeterde versie van de ‘motor wheel’ van A.O. Smith & Co. uit 1919, een soortgelijke auto. De Flyer heeft een 200 cc motor van circa 2 pk. De topsnelheid is circa 35 km/u.
Het is een van de goedkoopste auto’s aller tijden; in 1920 kost hij circa 125 dollar. De productierechten worden in 1924 verkocht.
Briggs & Stratton bestaat nog steeds en maakt motoren, voornamelijk voor grasmaaiers en huishoudelijke apparaten.