Iso Isetta
De voorzijde van deze Iso Isetta is tevens het portier. Het scharniert zijwaarts open, terwijl dashboard, stuur en stuurkolom tegelijkertijd mee naar voren komen om de in- en uitstap te vergemakkelijken.
De auto is geschikt voor twee inzittenden en het meest populaire accessoire is een bagagerekje wat achterop geplaatst kan worden, aangezien de bagageruimte zeer beperkt is. De twee (!) achterwielen worden aangedreven via een vierversnellingsbak.
‘Isetta’ betekent ‘kleine Iso’ en verwijst naar de koelkastenfabriek Iso van de Italiaan Renzo Rivolta. Eind jaren veertig gooit hij het roer om en gaat scooters en auto’s ontwerpen, waaronder deze Isetta. Rivolta zet zeven Isetta’s in voor de Mille Miglia-stratenrace van 1954 en wint in de economy-klasse.
BMW, die op dat moment alleen dure auto’s produceert, raakt geïnteresseerd en koopt de licentie. Onder BMW wordt de Isetta een echt succes. Tot 1962 worden er ruim 160.000 gemaakt. Renzo Rivolta begint in datzelfde jaar een sportwagenfabriek en zal prestigieuze modellen als de Grifo produceren.