Kaiser-Darrin DKF-161
De Kaiser-Darrin is getekend door designer Howard ‘Dutch’ Darrin, die voor de Amerikaanse autofabrikant Kaiser-Frazer werkt.
‘Het is alsof de auto je voortdurend een kusje wil geven’, schijnt iemand wel eens over het front van de Kaiser-Darrin te hebben gezegd. De vormgeving is dan ook zeer apart te noemen. Net als de portieren die kunnen wegschuiven in de voorspatborden. Helaas gaan ze niet ver genoeg naar voren, waardoor in- en uitstappen niet echt gemakkelijk gaat. Het beklede dashboard is een in de jaren vijftig nog ongebruikelijke veiligheidsvoorziening. Tevens is de Kaiser-Darrin (na de Nash) de tweede Amerikaanse auto die uitgerust is met veiligheidsgordels.
De Kaiser-Darrin is getekend door designer Howard ‘Dutch’ Darrin, die voor de Amerikaanse autofabrikant Kaiser-Frazer werkt. Hij is zeer enthousiast over de ontwerp- en productiemogelijkheden die het dan nieuwe glasfiber biedt en besluit met dit materiaal een sportwagen te bouwen op het chassis van een Kaiser-Frazer ‘Henry J’.
Hij doet dit in het geheim en maakt de auto voor eigen rekening. Daarna confronteert hij zijn baas, Henry J. Kaiser, met het ontwerp. Deze is niet meteen enthousiast, maar diens echtgenote wel. Dat geeft de doorslag.
De auto wordt echter maar één jaar geproduceerd omdat de fabriek, op dat moment Kaiser-Willys, stopt met het maken van personenauto’s. Er zijn slechts 435 Kaiser-Darrins vervaardigd.