Kleinschnittger F-125
De Duitse Kleinschnittger F-125 heeft geen achteruitversnelling en ook geen startmotor.
De auto, die slechts 170 kilogram weegt, moet aan de achterzijde worden opgetild en omgedraaid om hem in de andere rijrichting te zetten. Starten gebeurt met een touw, als de kickstarter van een grasmaaier. Toch is deze aluminium tweezitter met zijn 123 cc ééncilinder ILO-motor van 6 pk succesvol in het door geld- en materiaalgebrek geteisterde naoorlogse Europa. De auto wordt naar 22 landen geëxporteerd, waaronder Nederland, België en zelfs de VS.
Paul Kleinschnittger begint in 1950 auto’s te bouwen in Arnsberg in het Sauerland, op een terrein dat nog vol ligt met bomkraters. In zijn eerste jaar maakt hij met 50 medewerkers al 100 auto’s. Tot 1957 produceert het bedrijf 3.000 F-125’s, maar een tweede model komt niet van de grond en Kleinschnittger verliest de slag met de concurrentie.