Mercedes-Benz 170 H
Een Mercedes die niet direct als Mercedes te herkennen is; de kenmerkende radiateur ontbreekt en zelfs de beroemde ster is niet omcirkeld.
De auto lijkt veel op de door Ferdinand Porsche ontworpen Volkswagen Kever uit dezelfde periode. Hoewel Porsche tot eind jaren twintig hoofdontwerper is bij Mercedes-Benz, is zijn betrokkenheid bij de ontwikkeling van deze Mercedes moeilijk aantoonbaar.
In het algemeen is rond die tijd de stroomlijnvormgeving in opkomst. Er worden auto’s ontwikkeld met de motor achterin en met directe achterwielaandrijving, zodat de voorzijde een meer aërodynamische vorm kan krijgen.
Mercedes-Benz presenteert nu de H-modellen (‘Heckmotor’ – motor achterin). De eerste typen, de 130 H en 150 H, worden slecht verkocht vanwege hun matige prestaties, waarna de grotere 170 H uitgebracht wordt.
Ook dit wordt geen succes. De wegligging is niet perfect, de auto is lawaaiig en bovendien duurder dan de conventioneler vormgegeven 170 V met motor voorin, die ook nog eens in meerdere versies leverbaar is. Slechts 1.500 exemplaren van de 170 H zien het licht.