Mercedes-Benz SSK
Alles is origineel aan deze auto en dat is uiterst bijzonder. Hij is zelfs te omschrijven als de meest originele Mercedes-Benz SSK, voor kenners het beroemdste Mercedes-type aller tijden.
Er zijn er maar dertig gebouwd, voornamelijk voor races. Mede hierdoor zijn er weinig geheel originele SSK’s bewaard gebleven.
Dit is een exemplaar uit particulier eigendom, in 1929 in Engeland geleverd aan een majoor van het Britse leger. De auto wisselt diverse keren van eigenaar en wordt in 1941 gekocht door de autoliefhebber George Milligen. Hij zet de auto op blokken omdat hij tijdens de oorlog niet in Engeland met een Duitse auto wil rijden. Na de oorlog rijdt hij er vaak mee. De auto blijft in zijn bezit tot aan zijn overlijden in 2004, waarna de auto wordt verworven door het Louwman Museum.
Bij revisie blijkt dat alle onderdeelnummers nog origineel zijn, behalve het krukashuis. Het originele huis zat op een auto die door Milligen ooit verkocht is aan Mercedes-Benz. Bij navraag blijkt dit onderdeel zich daar nog te bevinden. Dankzij een samenwerking met het Mercedes-Benz Classic Center is dit originele krukas-huis weer onder deze SSK geplaatst, waarmee de auto nu weer helemaal in de oorspronkelijke staat is.
SSK staat voor ‘Super Sport Kurz’. Het is een van het type S afgeleide auto met een korter chassis voor een betere wegligging en handelbaarheid. De SSK heeft een zevenliter zescilinder van 140 pk zonder en 200 pk mét compressor. De topsnelheid is bijna 200 km/u.
Het is de laatste auto die door Ferdinand Porsche voor Mercedes-Benz wordt ontwikkeld voordat hij voor zichzelf begint. Er staan talloze raceoverwinningen op naam van de SSK, zoals de Grands Prix van Spanje in 1929 en 1930, Argentinië 1931, Duitsland 1931 en de Mille Miglia van 1931.
In 2010 rijdt deze auto de historische Mille Miglia zonder problemen uit.