Morgan Sports
De driewielige Morgan is wel de meest succesvolle en beroemdste van alle cyclecars.
Dat is voornamelijk te danken aan de uitstekende kracht/gewichtsverhouding, waardoor de auto geliefd is bij sportievere bestuurders. Er worden dan ook veel races mee verreden, al vergt het soms enige stuurmanskunst om de driewieler in het juiste spoor te houden.
De 1,1 liter JAP V-twin levert 11 pk. De aandrijfas is gemonteerd in het ruggengraatchassis, dat uit buizen bestaat. De motorsteunen fungeren als ankerpunten voor de ‘sliding pillar’ onafhankelijke voorwielophanging. Een sportief element is de V-vormige voorruit.
Het concept van deze driewieler dateert al uit 1909 en is uitgedacht door ingenieur H.F.S. Morgan uit het Engelse Malvern. Met financiële hulp van zijn vader start hij in dat jaar een autofabriek. Morgan ontwikkelt geen eigen motoren, maar maakt gebruik van ingekochte krachtbronnen; in het geval van de driewieler zijn dat JAP, Matchless en – voor de competitiemodellen – Blackburne. In 1936 wordt de eerste vierwieler gemaakt.