NSU Prinz 4 Saloon
Het ontwerp van de carrosserie doet een beetje denken aan dat van de Amerikaanse Chevrolet Corvair, zij het in een sterk verkleinde versie.
De ronde, wat badkuipachtige vormen geven de auto iets koddigs. De NSU Prinz 4 volgt de eigenlijk iets te kleine Prinz 30 op, maar heeft nog steeds dezelfde motor, een achterin geplaatste luchtgekoelde 30 pk tweecilinder van 600 cc, waarmee de NSU een topsnelheid kan behalen van circa 115 km/u.
De Prinz 4 kan vanaf 1964 geleverd worden met schijfremmen op de voorwielen. Later is ook een sportief uitziende coupé leverbaar, de Sportprinz. De cabrioletversie, de Spider, gaat de geschiedenis in als de eerste productieauto met een Wankelmotor.
In 1973 stopt de productie van de NSU Prinz, nadat er bijna 600.000 exemplaren zijn vervaardigd.
NSU is een afkorting van Neckarsulm, de plaats in Duitsland waar de fabriek was gevestigd. Het is van oorsprong een fabrikant van fietsen en motorfietsen, maar in 1905 wordt de productie van auto’s ter hand genomen. NSU wordt in 1969 overgenomen door Volkswagen en daarna samengevoegd met Audi in Ingolstadt.