Opel Olympia Cabriolet
De Amerikaanse vormen van deze Opel Olympia tonen duidelijk de invloed van General Motors, dat begin jaren dertig honderd procent van de aandelen in de Duitse fabriek overneemt.
Typisch Amerikaans is ook de versnellingspook aan de stuurkolom in plaats van een vloerversnelling. Er zouden nog veel Amerikaans getinte Opel-modellen volgen, herkenbaar aan hun grootte, het vele chroom, het gebruik van vinnen en andere opzichtige uiterlijkheden.
De Opel Olympia wordt geïntroduceerd in 1935, een jaar voor de Olympische Spelen in Berlijn, waar de auto ook naar is vernoemd. Na de oorlog wordt dit model nog even geproduceerd, maar in 1950 is het dan toch echt tijd voor deze nieuwe versie. Of beter gezegd een ‘facelift’, want de basistechniek stamt nog steeds van het vooroorlogse model: een 1,5 liter viercilinder van 37 pk, die de auto een topsnelheid geeft van circa 110 km/u. Met 6.600 Duitse mark kost de cabrioletversie 200 mark meer dan de saloon. Slechts de stationcar is nog duurder, met 7.350 mark.