Peugeot Type 9 3.75HP Vis-à-Vis
Zestig jaar lang staat deze Peugeot ingemetseld in een Frans kasteel, waar hij in 1980 wordt ontdekt.
Het is een van de zestien nog bestaande exemplaren van dit type en een van de nog zeer weinige in rijklare staat.
Sinds 1981 is de auto veelvuldig ingezet in de jaarlijkse London to Brighton Run. Hij heeft jarenlang startnummer 1 gedragen, als oudste deelnemende auto.
Volgens de fabrieksgegevens kan de auto op vlakke wegen gemakkelijk een kruissnelheid van 18 tot 20 km/u aanhouden, en vol beladen zelfs met 10 km/u een steile heuvel beklimmen.
Zoals alle Peugeots uit de eerste serie heeft deze auto een achterin gemonteerde Daimler V-twin motor met gloeibuisontsteking, die door een brander wordt verhit. Het stuur staat recht naar beneden en bestaat slechts uit een beugel met twee handgrepen. Opmerkelijk is dat het koelwater van de motor is opgeslagen in de chassisbuizen, een constructie die vele decennia later opnieuw is toegepast in Grand Prix-raceauto’s.