Renault Type C
Net als een schilderij kan een auto vandaag de dag gerestaureerd worden met behoud van zijn authentieke uitstraling, het zogenaamde ‘patina’.
Dit Type C, de eerste vierzits Renault, is daar een voorbeeld van. Bij de restauratie zijn de sporen van de tijd geconserveerd door zeer specialistisch schoonmaak-, retoucheer- en lakwerk, dat met chirurgische precisie wordt uitgevoerd. De auto is rijvaardig.
Bij deze zogenaamde ‘tonneau’ stappen de achterpassagiers in en uit via een deurtje aan de achterzijde. Aan weerskanten van de motorkap bevinden zich de radiateurs. De witte banden zijn destijds gangbaar; toevoeging van zinkoxide aan het rubber zorgt voor de witte kleur. Later wordt koolstof toegevoegd voor betere slijtvastheid.
Deze specifieke auto staat in 1900 op de wereldtentoonstelling in Parijs, waar de gebroeders Renault zich presenteren als autobouwers. Hun bedrijf bestaat dan twee jaar. De 3,5 pk motor is nog van De Dion-Bouton, een krachtbron waar veel autofabrikanten destijds gebruik van maken. Pas later gaat Renault zelf motoren bouwen.