Spyker 60-HP Four-Wheel Drive Racing Car
Dit is de eerste auto ter wereld met een zescilinder motor en de eerste benzineauto met vierwielaandrijving en een vierwielremsysteem.
Dat maakt deze Spyker 60-HP tot een van de belangrijkste auto’s uit de autogeschiedenis. Het is een raceauto, in opdracht van Jacobus Spijker gemaakt voor de race Parijs-Madrid van 1903.
De net bij Spyker aangestelde jonge Belgische ingenieur Joseph Valentin Laviolette heeft dan al een ontwerp liggen voor een motor met zes aparte cilinders en brengt dit in praktijk. Tevens ontwerpt hij een transmissie die zowel de voor- als de achterwielen aandrijft, alsmede een transmissierem. De auto is echter niet op tijd klaar voor de race en wordt pas in december 1903 gepresenteerd in Parijs. Twee maanden later staat hij op een tentoonstelling in het Londense Crystal Palace.
Begin jaren twintig wordt de Spyker op een onbekwame manier gerestaureerd en belandt na het definitieve faillissement van Spyker in handen van een oud-directeur. Van 1953 tot 1993 staat de auto, voorzien van een zwaar gemodificeerd koetswerk, in verschillende Nederlandse musea, waarna hij wordt verworven door het Louwman Museum. Na een restauratie van vijf jaar verkeert de auto nu in dezelfde staat als waarin hij in 1904 in Crystal Palace stond.