Spyker C1 13/30 HP Torpedo Touring
Drie van de 330 vervaardigde exemplaren van de Spyker C1 13/30 zijn geleverd aan Koningin Wilhelmina. Deze luxueuze Spyker is het eerste automodel dat de fabriek na de Eerste Wereldoorlog uitbrengt.
De C1 is met zijn 3,6 liter viercilinder motor echter zwaar ondergemotoriseerd en verdwijnt na twee jaar van het toneel.
Sinds 1915 is Spyker opnieuw in andere handen. De directeur is nu Henri Wijnmalen, vliegenier en luchtvaartpionier. Omdat de Eerste Wereldoorlog is uitgebroken, is er weinig vraag naar auto’s en des te meer naar vliegtuigen. Met extra geleend geld weet Wijnmalen van Spyker naast een autofabrikant ook een volwaardige vliegtuigbouwer te maken.
Tijdens de oorlog houdt het bedrijf zich voornamelijk bezig met de constructie van vliegtuigen. In deze tijd ontstaat ook het befaamde Spyker-beeldmerk met de vliegtuigpropeller en het spaakwiel, dat op de band de Latijnse tekst ‘Nulla tenaci invia est via’ toont (voor hem die volhoudt, is geen weg onbegaanbaar).