Taruffi Italcorsa Tarf II
‘Bisiluro’ is Italiaans voor ‘dubbele torpedo’ en volgens dat principe bouwt de Italiaanse coureur en ingenieur Piero Taruffi (1906-1988) de recordwagens Tarf I en deze Tarf II.
De eerste, uit 1948, behaalt zes records in de 500 cc-klasse en twee in de 1.500 cc-klasse. In 1951 wordt de Tarf II ontworpen. Aangedreven door een 1,7 liter 290 pk Maserati-motor met compressor haalt deze met vliegende start een snelheid van bijna 300 km/u over de kilometer en mijl op de Via Appia bij Rome. In latere jaren worden nog langeafstandsrecords gevestigd op de circuits van Montlhéry (Frankrijk) en Monza (Italië). Het is een experimentele auto en de techniek wordt regelmatig aangepast. Later wordt onder meer gereden met Ferrari-motoren.
Bij de Tarf I zit de rijder links en bij de Tarf II rechts, terwijl de motor in de tegenoverliggende gondel is geplaatst. Omdat er vanwege ruimtegebrek geen stuurwiel kan worden gemonteerd, wordt de Tarf II met hendels bestuurd. De achterwielen zijn kettingaangedreven. Met de twee richtingsroeren kan eventuele zijwind gecompenseerd worden.