Toyota TS010 Le Mans
In 1992 wordt de Toyota TS010 tweede op Le Mans en wint Toyota de constructeursprijs in Groep C van het All Japan Sports Prototype Championship (JSPC).
Vanwege een verandering in de reglementen van het wereldkampioenschap voor sportwagens (World Sportscar Championship) vervangt Toyota in 1991 de Groep C-auto’s met 3,6 liter V8 met turbo door 3,5 liter V10’s zonder turbo. Voor deze nieuwe motoren is echter ook een nieuw chassis nodig, dat wordt ontwikkeld door Tony Southgate, eerder ontwerper bij ondermeer Tom Walkinshaw Racing.
Eind 1991 maakt de auto al zijn debuut op het Autopolis-circuit in Japan, waar de TS010 in de laatste race van het WSC zesde overall wordt.
In het WSC rijdt de Nederlander Jan Lammers dat jaar op Suzuka naar een tweede en op Magny-Cours naar een derde plaats met de TS010. In 1993 vindt noch het WSC, noch het JSPC plaats, dus schrijft Toyota zich slechts in voor Le Mans, waarvoor drie nieuwe, lichtere en kleinere auto’s worden gebouwd.
Ook is de motor sterker geworden: de V10 levert nu 600 pk, waardoor de auto een topsnelheid van bijna 350 km/u kan bereiken. Coureurs Eddie Irvine, Masanori Sekiya en Toshio Suzuki behalen de vierde plaats in het algemeen klassement; een tweede TS010 finisht als achtste.