SCHOONHEID VAN SNELHEID
McLaren M8F
DE SNELSTE KIWI’S TER WERELD
“Bruce McLaren en Denny Hulme wonnen
zo vaak de Can-Am races dat werd gesproken over
‘The Bruce and Denny show’.
BRUCE MCLAREN, DENNY HULME
EN DE MCLAREN M8F
Bruce McLaren
Bruce McLaren was een designer en autocoureur uit Nieuw-Zeeland en de oprichter van een van de succesvolste autosportteams ooit: het McLaren Formule 1 team. Via Jack Brabham kreeg hij de mogelijkheid om in te stappen als coureur bij zijn Cooper Formule 2 team. Na een eerste plaats tijdens de Duitse Grand Prix in 1958 promoveerde hij naar de Formule 1. Met zijn 22 jaar was hij tot dan de jongste Formule 1 rijder ooit. Ondanks zijn succesvolle carrière wilde hij een eigen team en ontwikkelde daarvoor een veelbelovend chassis. Maar pas nadat Cosworth instapte met Ford motoren werden de eerste successen geboekt.
Denny Hulme
Dit was ook het moment dat Denny Hulme het team kwam versterken. Deze stoere Nieuw-Zeelander maakte al snel van McLaren zijn thuis. Om als ‘twee kiwi’s tegen de rest van de wereld’ te racen. Naast de Formule 1 namen Bruce en Denny ook deel aan de Can-Am races. Deze razend populaire ‘Canadian-American’ races stonden al snel bekend als ‘The Bruce and Denny show’. De uitdrukking was een favoriete kop voor krantenverslaggevers uit die tijd. Samen wonnen Bruce en Denny namelijk elke race in het seizoen 1969 in hun enorme oranje Groep 7-sportracewagens. Bruce McLaren werd Can-Am kampioen in 1967 en 1969 en Denny Hulme in 1968 en 1970. Over een periode van 5 jaar wisten ze samen 38 races op hun namen te schrijven. Een ongekende prestatie die nooit meer is overtroffen.
Het noodlot
Op 2 juni 1970 sloeg voor Bruce McLaren het noodlot toe. Tijdens het testen van een Can-Am bolide op het Goodwood Circuit in Engeland spinde de auto van de baan en crashte met hoge snelheid op een betonnen platform. Bruce McLaren kwam hierbij om het leven. Denny Hulme bleef tot het einde van zijn carrière trouw aan McLaren en ging in 1974 met pensioen. Denny zou echter 18 jaar later sterven achter het stuur van een BMW-toerwagen tijdens een race in Bathurst.
De ultieme McLaren Can-Am M8F
De M8F is een van de meest succesvolle en extreemste Can-Am raceauto’s. De scherpe, aerodynamische randen aan de zijkanten zijn kenmerkend voor deze bijzonder brede auto, speciaal vervaardigd voor de bijna limietloze Can-Am series. De auto is voorzien van een 8,1 liter Chevrolet V8 van bijna 750 pk. Het is het belangrijkste model uit een serie van vrijwel onoverwinnelijke raceauto’s die in handen van coureur, constructeur èn teameigenaar Bruce McLaren en zijn teamgenoot Denny Hulme de Can-Am eind jaren zestig domineerden.