De tranen van Figoni
De ‘goutte d’eau’, wordt deze blikvanger genoemd, de waterdruppel. In het Engels heet hij de ‘teardrop’. Antonio Lago, de stichter van het bedrijf, wilde een aantal zeer exclusieve sportwagens produceren. Voor het uiterlijk vroeg hij de Parijse ontwerphuis Figoni & Falaschi, bekend om hun flamboyante, maar altijd stijlvolle carrosserieontwerpen.
De absolute top in autodesign
De auto valt als ontwerp op door de aerodynamische spatborden, de extreem schuine voorruit en de in de carrosserie verzonken koplampen, deurgrepen en richtingaanwijzers. De auto wordt algemeen beschouwd als het meesterwerk van carrosserieontwerper Giuseppe Figoni en behoort tot de absolute top in autodesign.
Het gevoel van beweging
Figoni liet zich inspireren door de vormen uit de luchtvaart, waarmee hij probeerde een stilstaande auto een illusie van beweging te geven. Achter zijn schoonheid verbergt deze auto echter dat het een pure racer is. Onder de motorkap zit een vierliter zescilinder van 160 pk. De ‘teardrop rijdt in 1938 naar een derde plaats op Le Mans, achter twee Delahayes.
Een echte racer
De ‘teardrop’ die momenteel te bewonderen is in het Louwman Museum was eigendom van mevrouw Robin Byng, gravin van Strafford, die de auto in het vooroorlogse Frankrijk gebruikt. Na de oorlog wordt de Talbot Lago verkocht aan gentlemancoureur Rob Walker, die hem zelfs nog inzet als oefenauto voor Le Mans in 1949.
Kort maar krachtig
Figoni & Falaschi is een samenwerking tussen twee naar Frankrijk geëmigreerde Italianen, ontwerper Giuseppe Figoni en zakenman Ovidio Falaschi. Het succes is echter van korte duur. Na de oorlog is er geen vraag meer naar speciale koetswerken. Figoni en Falaschi gaan uit elkaar; de laatste keert terug naar Italië en Figoni gaat een ‘gewone’ garage runnen.
Ervaar dit meesterwerk van dichtbij
Wacht geen moment langer om dit meesterwerk in het echt te zien. Plan je bezoek aan het Louwman Museum!