Stap in de geschiedenis van de Franse auto revolutie!
Vanaf het moment dat de automobiel zijn intrede deed rond 1870, waren de Franse fabrikanten dé pioniers op het gebied van de ontwikkeling van gemotoriseerde voertuigen. Simpelweg omdat in Frankrijk de automobiel werd omarmd, terwijl men in Duitsland en Engeland terughoudend was en automobielen zelfs wilde weren. Deze unieke voertuigen zijn tijdens de expositie ‘Automobiles extraordinaires’ te bewonderen:
Ontmoet de door stoom aangedreven ‘La Mancelle
De door Amédée Bollée in 1878 gebouwde La Mancelle is de oudste automobiel van de expositie en het absolute topstuk. Net als bij de beproefde stoomlocomotieven werd stoom als aandrijving gebruikt. Door de tweecilinder stoommachine van 30 pk kon een snelheid worden bereikt van 40 kilometer per uur. De revolutionaire La Mancelle was al voorzien van een onafhankelijke wielophanging en achterwielaandrijving. Naast Amédée Bollée waren ook De Dion-Bouton & Trépardoux en Serpollet pioniers in het gebruik van stoom.
Ontmoet de elektrische Kriéger
Weinig mensen weten dat al heel vroeg met elektrische automobielen werd geëxperimenteerd. In 1905 was het Louis Antoine Kriéger die beide voorwielen van zijn model K1 voorzag van een elektromotor. Met een actieradius van bijna 100 kilometer en een topsnelheid van 40 kilometer per uur was het één van de beste elektrische auto’s uit die tijd.
Ontmoet de eerste Renaults
Het absolute topmodel uit de begintijd van Renault was de CC Double Coupé uit 1911. Door het unieke koetswerk van carrossier Kellner et Fils werd de herinnering aan de koets levendig gehouden. De initialen en het familiewapen op de achterste deuren versterken dit gevoel. De Renault Limousine uit 1906 is een van de meest luxueuze modellen uit die tijd. De houten carrosserie is gemaakt door de beroemde carrossier Million-Guiet uit Parijs en ook deze Renault is voorzien van een familiewapen op de deur. Die van de familie Bourbon-Parme.
Ook te bewonderen
Naast de La Mancelle, de Kriéger K1 en de Renaults zijn ook een Leon Bollée driewieler uit 1895, een Hotchkiss Double Coupé uit 1910 met maar liefst 10 ramen en een De Dion-Bouton Limousine uit 1905 te bewonderen.
Château de Compiègne
De unieke automobielen uit de expositie zijn beschikbaar gesteld door het Musée National de la Voiture et Tourisme dat is ondergebracht in het Château de Compiègne. Dit château behoort samen met die van Versailles en Fontainebleau tot de drie belangrijkste koninklijke paleizen in Frankrijk.